Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
57 online brugere
3017 online annoncer
SælgesKøbes

En simpel og let elektromotor; eller hvordan du laver din egen metalspiral togbane


#1  07/10-18 09:39
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 187
Har nogen prøvet at lave følgende?:

World's Simplest Electric Train:
https://www.youtube.com/watch?v=J9b0J29OzAU

World’s Easiest DIY Electric Train:
https://www.youtube.com/watch?v=9k7zywli4Vg

DIY Electromagnetic Train Breakdown:
http://physicsgirl.org/blog/2016/7/20/diy-elect ric-train-breakdown
Citat: "...
The magnets must be wider than the battery, since they'll be in contact with the wire to create current.
[]
When you put the magnets onto the battery make sure they are facing with like-poles inwards.
[]
If your train won't go, try flipping the magnets around. The magnetic fields from the permanent neodymium magnet push against the magnetic field created by current flowing from the battery through the magnets and the coil, propelling the train forward.
..."

Simple Electric Train:
https://www.youtube.com/watch?v=TEFJ_qP7WnU

World's Simplest Electric Train [Ver.2]:
https://www.youtube.com/watch?v=Y1MDOerruDU

Fremdriftsprincippet har ligheder med en gausskanon:
https://da.wikipedia.org/wiki/Gausskanon

-

Idé(er):

Batteriet (Lokomotivet) er en spor N eller spor HO togvogn/lokomotiv uden overdel og uden elmotor.

Batteriet erstattes af elektricitet via spor N eller spor HO umagnetiske skinner vis ledere er isoleret fra metalspiralen udenom. Metalspiralen skal helst være umagnetisk.

Magneterne placeres lige over hjulene/bogierne, så deres placering i metalspiralen er så centreret som muligt.

Der skal kun sendes elektricitet til metalspiralen i zoner hvor det giver mest effektiv fremdrift.

Lokomotivet sender elektricitet via to (eller flere) pantografer, slæbesko eller fjederbelastede metalhjul til metalspiralen. Slæbeskoene kan fx udformes ligesom Mârklin HO eller elektriske racerbaners bilers børster. Forslag: De elektriske kontakter (slæbesko eller metalhjul) placeres fx foroven.

Lokomotivet kan fjernstyres via DCC via skinnernes ledere:
https://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Co ntrol

Skiftespor omsluttes af en metalspiral som bliver bredere og bredere indtil de to spor er nok fra hinanden, så laves to separate metaspiraler; med form ligesom når en metrotunnel deler sig.

Lokomotivet bør deles i to lokomotiver så mindst ét lokomotiv får elektricitet og kan aflevere elektricitet til metalspiralen.

Styring ved vendesløjfer og skiftespor udføres via "balise"-funktion:
https://da.wikipedia.org/wiki/Balise

"Balise"-funktionen kan fx laves via spoler under skinnerne lige før vendesløjfer og skiftespor. Kommunikationen kan ske via separate spoler vinkelret på spiralen - eller via DCC på det aktuelle skinnesegment.

----------
Glenn, OZ1HFT

Redigeret 08/10-18 17:18