#1 | 20/09-14 17:34 |
---|---|
Flemming Hansen OZ3FQ
Indlæg: 84
|
Ønsker oplysning på disse batterier.
Er bekendt med at lade forløb afsluttes ved 4,2V Hvilken lade strøm er der for sådan en 6000mAt batteri ?? Har lavet forsøg med 10stk parrelel som giver 60At ved 3,7V Derefter lavet disse pakker i serie til 24V. Prøvede dem på en El-Scooter der normalt bruger 24V bly. Syntes det var rart med meget længere kørertid samtidig med det halve i pris i forhold til bly batteri Men-men kunne ikke styrer det, de eksploderede heldigvis i baghaven og der var ikke langt til pulverslukkeren. Vi er to der indåndede noget af dampene og efter 15min løb der pus ud af næsen og det har det nu gjort i nogle dage. Håber der er nogen som ved noget om hvad man gør og ikke gør. Billed følger senere |
#2 | 20/09-14 17:58 |
---|---|
OZ5ES, Ebbe
Indlæg: 1044
|
Svar til #1:
Jeg skal undlade at løfte pegefingeren, blot gi' et link:. http://www.ehow.com/about_6644305_lithium-ion-b atteries-health-issues.html Mvh Ebbe ---------- Mvh Ebbe. |
#3 | 20/09-14 22:53 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1928
|
Redigeret 20/09-14 22:54
|
#4 | 21/09-14 12:33 |
---|---|
Erling Nansen
Indlæg: 480
|
Svar til #3:
Fint, men kunne godt tænke mig, at noget sådant stod på næsten dansk. Har kun gået i den stråtækte, eller hvad det nu hedder. Erling ---------- oz7iy Erling |
#5 | 21/09-14 15:02 |
---|---|
Sven Lundbech
Indlæg: 582
|
Svar til #4:
Du kan få websider oversat til 'næsten dansk' med Google Translate http://translate.google.dk/#en/da/ . vy 73 OZ7S Sven |
#6 | 22/09-14 10:08 |
---|---|
Svend og Inger Mødtgård
Indlæg: 199
|
Svar til #1:
Hej Flemming. Når man kobler Li-Ion celler i serie er det nødvendigt at have et kredsløb som sikre at der max kommer 4,2V over hver celle. Dette skyldes at der er forskel på ESR værdien i de enkelte celler hvorved, spændingen bliver lavere over cellerne med lav ESR værdi. Den overskydende spænding kommer så til at ligge over cellerne med høj ESR værdi og så går det galt. Cellerne med høj ESR værdi bliver også varmere. Ladekredsløb til Li-Ion batterier skal derfor også have en termoføler indbygget så ladningen kan reduceres eller afbrydes hvis batteriet bliver for varmt. Mvh OZ3MZ Svend ---------- 73 de OZ3MZ Svend |
#7 | 30/09-14 12:27 |
---|---|
Flemming Hansen OZ3FQ
Indlæg: 84
|
Svar til #6
OZ3MZ Svend Helt enig. Det jeg ikke ved. Hvor stor konstant strøm på 6000mAt. ?? |
#8 | 30/09-14 12:54 |
---|---|
FINNI SYNDERGAARD
Indlæg: 1761
|
Svar til #7:
Hej. Som jeg ser det kan du ikke lave dette med succes. Du kan ikke bare koble i serie og parallel som du har lyst til. Hvis man køber en batteripakke af den størrelse du prøver at lave er der brugt udvalgte batterier og styrelektronik i pakken. mvh Redigeret 30/09-14 13:06
|
#9 | 30/09-14 13:47 |
---|---|
oz1ian, Leif Pindstrup
Indlæg: 1997
|
Svar til #:
Har lige fået Li-Ion batterier hjem... Godt nok nogle hæftige advarsler på pakken.. Både på den omkring batteriet.. Men også uden på forsendelses emballagen.. Vy 73 de oz1ian. Leif |
#10 | 30/09-14 16:43 |
---|---|
OZ5ES, Ebbe
Indlæg: 1044
|
Svar til #9:
Det er osse et problem at købe Li-On akku'er i Kina efterhånden. Ifølge sælgerne er det Amerikanske FAA, som ikke tillader transport af dem i "løs vægt". Pudsigt nok, så må de gerne sælge, og sende håndstationer, incl Li-On. Hvad gør så en smart kineser... Jo, han skifter label ud på akkuerne, så der nu står Ni-Mh. De er ikke tabt bag en vogn de kinøjsere.:-) Mvh Ebbe ---------- Mvh Ebbe. |
#11 | 01/10-14 13:48 |
---|---|
Erling Nansen
Indlæg: 480
|
Svar til #5:
Takker Svend. Kan bruges, men er tit nogle ikke ret gode oversættelser. Jeg tænkte mere på, at hvis de måske fandtes på DK sprog. Erling ---------- oz7iy Erling |
#12 | 01/10-14 15:32 |
---|---|
FINNI SYNDERGAARD
Indlæg: 1761
|
|
#13 | 02/10-14 08:43 |
---|---|
Flemming Hansen OZ3FQ
Indlæg: 84
|
Svar til #12:
Har læst brugervejledning- datamarked.dk Kan kende en del af artiklen men mener det afviger markant flere steder fra dette. http://batteryuniversity.com/learn/article/char ging_lithium_ion_batteries Blandt andet med bundafladning. Levetid -og top opladning.som forkorter batteriets brugstid. Mhv.OZ3FQ |
#14 | 02/10-14 09:46 |
---|---|
FINNI SYNDERGAARD
Indlæg: 1761
|
Svar til #13:
Du efterlyser noget på Dansk. Så fandt jeg lige denne. Jeg mener det der står kan give en udmærket grundviden. Men du kan jo bare ignorere den hvis du ikke er enig :) mvh Redigeret 02/10-14 09:48
|
#15 | 02/10-14 10:25 |
---|---|
OZ1KNT
Indlæg: 241
|
Svar til #12:
Det var dog den værste gang fredags sludder der står på den hjemmeside. Hvis de mener det, og det gør de vel, er det da ikke her man skal købe sine batterier. Tror de har søgt lidt info på internettet og så misforstået det.... God weekend til alle. Mvh. Jesper ---------- Mvh. Jesper OZ1KNT |
#16 | 02/10-14 10:26 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1928
|
Svar til #1 og 13:
Hej Flemming Max sikker ladestrøm for li-ion batterier er typisk 0,5 til 1 C. Skal du vide det mere præcis må du finde et datablad for det pågældende batteri fabrikat. Det varierer med små ændringer, optimeringer, i batteri kemien, men er næppe højere end 1 C for billige batterier. Det kan være angivet på batteri label'et sammen med max. aflade strøm (også opgivet i C) C er den nummeriske værdi af batteriets kapacitet, i dit tilfælde 6000 mA. vh erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 02/10-14 12:16
|
#17 | 03/10-14 13:25 |
---|---|
Flemming Hansen OZ3FQ
Indlæg: 84
|
Svar til #16:
Hej Erik Der er ingen data på batteriet udover de 6000mAt. Temperatur på batteriet som ladningsref. er nævnt i flere artikler og brugt i ladere fra " ", temp. føleren måler ikke det enkelte element, men den samlede værdi i rummet hvor batterierne er monteret, tja nem hurtigt, men uden hensyn til det enkelte elements ladningstilstand samt indvirkningen af omgivelses temp. Man springer over hvor gæret er lavest, standse ladningen ved X temp. og genoptage denne efter X tid. Har bestilt lade-aflade kredsløb som jeg mener kan bruges til 6000mAt Li-Ion batteri. Ikke det ideale men nok bedre end ingen sikkerhedskreds. http://www.ebay.com/itm/221424010438?_trksid=p2 060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEB IDX%3AIT Mhv. OZ3FQ Flemming |
#18 | 03/10-14 16:52 |
---|---|
Erling Nansen
Indlæg: 480
|
Svar til #12:
Fint Finni, men det var nu faktisk mere den tekniske side af sagen, jeg savnede, så som max ladestrøm, max ladespænding og andre interessante ting derom. Samme kan jeg også godt tygge mig igennem, men jeg er bedst til dansk. Erling ---------- oz7iy Erling |