Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
151 online brugere
2983 online annoncer
SælgesKøbes

VHF of AIS transciever Antenna splitter

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  18/10-18 04:11
Henrik Schneider - OZ1GPV

Indlæg: 19
I min båd har jeg en 25W VHF sender/modtager og en 2W AIS sender modtager, og kun 1 antenne.

Er der nogen af jer der har erfaring med hvordan man bygger en antenne splitter til denne opgave?

----------
OZ1GPV - Henrik Schneider

#2  18/10-18 09:03
Frank Pedersen
Indlæg: 165
Svar til #1:
Hej Henrik,

AIS frekvenserne ligger inden for det frekvensområde der anvendes af din VHF radio, det er derfor I praksis ikke muligt at lave et filter der adskiller de to på samme antenne.
Den bedste løsning er 2 antenner med så stor afstand mellem dem som muligt, hvis de skal sidde på samme mast så skal de placers lodret over hinanden.

Hilsen

Frank

#3  18/10-18 09:07
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1079
Svar til #1:

Mener at flere AIS bokse har en indbygget passiv splitter, og eller findes der et væld af muligheder, som kan bruges til eksisterende udstyr

https://www.google.com/search?q=ais+passiv+split ter&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ved=0ahUKEwjkpsK9to_eAhXDGewKHZID ApEQ_AUIDigB&biw=1920&bih=916#imgrc=xDE8 WWY7z71Q7M:


Hans

#4  18/10-18 21:39
Henrik Schneider - OZ1GPV

Indlæg: 19
Svar til #3:

Der findes nemli et hav af aktive eller passive splitterer umiddelbart syndes jeg de virker urimelig dyre, derfor er jeg på jagt efter forslag til diagram, så jeg selv kan bygge et.

Tænker måske at man simpelt føler på de 2 sender udgange og når der så sendes kobles den andes modtqager fra via et SSR - det må virke.

----------
OZ1GPV - Henrik Schneider

#5  18/10-18 23:26
Claus Felby OZ1FDH
Indlæg: 410
Svar til #4:
Du kan lave en rat-race mixer. Du taber godt 3 dB ved at fordele antenne/tx signalet, men der er mindst 20 dBs isolation mellem de porte. Det eneste du skal bruge er noget 75 Ohms kabel og en 50 ohms 10w modstand. Antennen tilsluttes port 1 og de 2 tx/rx port 2 og 4.

https://www.telewave.com/2017/11/29/an-introduct ion-to-power-dividers-combiners-and-coup lers/

#6  18/10-18 23:43
Hans-Jørgen Petersen
Indlæg: 315
Svar til #1:

Ideelt set giver en passiv splitter minimum 3dB i indsætningstab, så glem det.
Aktive løsninger (antenne forstærker i modtagevejen), vil blokere enhver form for modtagelse når der sendes. Altså ingen duplex radio(!), og ingen AIS mens man pludrer i radioen. Desuden må begge løsninger nødvendigvis prioritere Tx vejen, således at din AIS heller ikke kan sende, når du sender med VHF radioen. Desuden får du jo næppe bedre intermodulations- og blokeringsegenskaber på dine modtagere, for nu at sige det mildt!

Man kan naturligvis bruge et duplexfilter (4,6 MHz mellem AIS og kystradio TX på i den høje ende, og TX og simplex-RX på egen radio i den lave) til at adskille TX og AIS, men heller ikke det er ikke "bare lige".

Under alle omstændigheder finder jeg det aldeles vanvitigt, at kompromitere din VHF radio med alskens klamphug i antenne kablet.
Husk at din VHF radio kan betyde forskellen mellem liv og død for dig og din besætning!

Jeg er med andre ord helt på linie med Frank: Sæt en antenne mere på dit skib. Har du ikke for meget plads, skal du prioritere din VHF radio (nød og sikkerheds kommunikation).

VHF antenner bør ikke sidde lavere end 2-3 meter over havet da fresnellzonen ellers bliver "klemt" med dramatisk reduktion af rækkevidden til følge (værst når havet er uroligt).

Mvh
Hans-Jørgen

Ps. Lige en kommentar til "og når der så sendes kobles den andes modtqager fra " i #3. AIS protokollen sender en burst hvert sekund, så det skal nok blive sjovt.....

Redigeret 18/10-18 23:57
#7  18/10-18 23:48
Claus Felby OZ1FDH
Indlæg: 410
Svar til #6:
3dB er til at leve med for de fleste VHF installationer. 2 ud af 3 af de VHF radio installationer jeg har set på skibe havde langt mere tab i gamle/utætte kabler m.m. Man skal selvfølgelig være opmærksom på at antenne og kabel er i orden.

#8  19/10-18 01:52
Henrik Schneider - OZ1GPV

Indlæg: 19
Svar til #6 og flere

AIS kategori B sender en burst hvert 30sekund når man sejler over 2kn, under 2kn går der 3min mellem hvert burst.

Passiv splitter ser jeg ej heller som en løsning om end kabel tab og vand i stik sikkert udgør større dæmpning.

Duplex filter er ikke en løsning da rx på ais og rx på vhf duplex ligger tæt..

Min båd er en 28fods motorbåd, så pladsen er noget begrænset, for slet ikke at snakke om højden af "skivet" min VHF antenne har sin fod 2,5m over havet og det er ikke muligt på praktisk vis at ændre det.
2 x vhf antenner ser jeg ikke som en option.

Min radio er simi-duplex, så der vil aldrig blive lyttet samtidig med der sendes.

Der findes adskillige Aktive AIS antenne splitter på markedet, så setuppet virker helt sikkert, men eftersom marineudstyr nærmest altid sælges vildt dyrt (det er jo ofte en hobby) var jeg på jagt efter opskriften på en sådan splitter, for ikke at skulle betale 2-3000 kr. for en sådan.

Jeg er selvfølgelig enig i at vhf-radios funktion ikke må kompromiteres da den er den absolut viktigste "nødsender" MEN AIS'en kan også udsende nødmelding inkl. position.

mvh.
Henrik

----------
OZ1GPV - Henrik Schneider

#9  19/10-18 01:55
Henrik Schneider - OZ1GPV

Indlæg: 19
Svar til #2:

Måske det ville være en mulighed at fremstille en glasfiber antenne med 2 vhf antenne over hinanden og så rimelig afstand imellem de 2 aktive antenner.
Vores båd er en motorbåd uden mast, havde der været en stor fin mast ville sagen jo være ligetil.

mvh.
Henrik

----------
OZ1GPV - Henrik Schneider

#10  19/10-18 01:56
Henrik Schneider - OZ1GPV

Indlæg: 19
Svar til #7:

enig

----------
OZ1GPV - Henrik Schneider

#11  19/10-18 01:56
Henrik Schneider - OZ1GPV

Indlæg: 19
Svar til #3:

Lige netop men de er dyre, og hvordan virker de?

----------
OZ1GPV - Henrik Schneider

#12  19/10-18 10:41
Sven Lundbech
Indlæg: 544

#13  19/10-18 11:27
Hans-Jørgen Petersen
Indlæg: 315
Svar til #8:

Du har helt ret. AIS B sender ikke nær så ofte som AIS A (ned til hvert andet sekund).
En antenne placering som din med foden 2,5 meter over havet er ikke optimal, men heller ikke dårlig.
Hvis din AIS fungerer indenfor 2-3 NM er det vel ikke helt uacceptabelt, og du skal nok anstrenge dig, for at det bliver meget ringere end det ;-) Det betyder, at du kan gå lidt på kompromis med din AIS antenne. Det er heller ikke helt så farligt, at eksperimentere her.

De kombiner/splitter konstruktioner (ingen nævnt, ingen glemt) jeg har set indeni, ville jeg ikke turde sejle med!

AIS nødsignal kan være et ok supplement, men det er et regulatorisk stedbarn. Du har ingen garanti for, at signalet modtages af andre fartøjer.
Der udløses ikke nogen alarm, og situationen vises typisk blot ved et ændret AIS target-symbol på ECDIS (eller kortplotter) og radar. Det kan sagtens overses!
Dette i modsætning til et DSC nødkald, der udløser en akustisk alarm i alle skibe med pligtig DSC, og nok så vigtigt, hos JRCC i bunkeren i Karup, hvorfra al redningsaktivitet til søs i Danmark styres og koordineres (Lyngby radio er i dag integreret i JRCC). Men også et almindeligt fonetisk nødkald høres øjblikkeligt der hvor du har brug for det, nemlig i Karup!

Hvis du vil have et alternativ til nødkald på VHF (evt. med DSC) ser jeg kun tre muligheder, nemlig EPIRB, EPIRB eller EPIRB! Eventuelt i en personlig udgave (PLB). En sådan koster ikke meget mere end en VHF radio. De opererer via polært orbiterende sattelitter, og fungerer derfor globalt. Altså også ude i Østersøen, hvor du godt kan opleve, at din VHF med sin relativt lave antenneplacering ikke altid er indenfor en kystradiostations dækningsområde.

Mvh
Hans-Jørgen

#14  19/10-18 12:10
Frank Pedersen
Indlæg: 165
Svar til #12:
Der står jo ikke rigtigt noget om hvordan den virker, det minder mere om en salgstale for produktet..

Frank

#15  19/10-18 12:26
Sven Lundbech
Indlæg: 544
Svar til #14:

Jo, det gør der: Prøv at læse de to sidste afsnit lige over kommentarerne samt kommentarerne, der også giver noget information: Forforstærker(e), splitter, switche styret af sendeeffekt(er).

73, OZ7S Sven

#16  19/10-18 14:07
Michael Johansen
Indlæg: 10
Svar til #1:
¨Hej Henrik
Prøv at kikke på denne her

http://shop.tempo-baade.dk/product/em-trak-s100 -ais-antenne-splitter-3503/

Hilsen
Michael

#17  21/10-18 12:17
OZ1LLY/Gert Poulsen

Indlæg: 389
Svar til #9:
Hej Henrik

Når du har en AIS sender, og gerne vil bruge den, så er den bedste løsning at sætte en vhf antenne på, de kan laves selv, eller køb en færdig og monter den langt væk fra din VHF antenne.

Vi har også AIS her på Jernbanebroen over Limfjorden, men kun som modtager, en SR161, som er koblet på samme VHF antenne som
vores VHF Standard Horizon GX2100, som også har indbygget AIS modtager, der er et filter som frakobler antennesignal til SR161 når jeg sender på VHS.
Og du er altid velkommen til at kalde op og se hvor langt du kan række, vores Procom VHF antenne sidder næsten 25 m over vandet, og kablet er Ecoflex 15.

Prøv at tænke lidt på APRS, det virker fint i bilen.



----------
EDR MCTC FDM DDXG

#18  22/10-18 01:32
Henrik Schneider - OZ1GPV

Indlæg: 19
Svar til #17:
Tak for det Gert.

Jeg har besluttet at der ikke er plads til 2 antenne.
Jeg kan allerhøjest få de 2 antenner 2,5m væk fra hinanden - det kommer til at se farligt ud, og de 2 antenne vil helt sikkert "koble" mod hinanden.
Så det bliver en splitter løsning, jeg syndes bare at 2500kr er for dyrt for den smule elektronik der er indeni.

Anyway: jeg har nu fundet en splitter til ~625kr, så tror jeg ikke jeg gider at bygge selv. https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?Produ ktID=13106&gclid=EAIaIQobChMIk9TF8dOY3gI VRqWaCh1FTAPdEAQYAyABEgLmBvD_BwE

----------
OZ1GPV - Henrik Schneider

Vedhæftede filer: 264.JPG  
#19  22/10-18 08:55
Frank Pedersen
Indlæg: 165
Svar til #18:
Hej Henrik,

hvis du ser databladet på din splitter kan du se at den kun er beregnet til en AIS modtager, ikke en sender/modtager.
Den er forresten lavet I samme land som dem der har leveret IC4 togene.
Hvis du alligevel vælger at købe den vil det være interessant hvis du tog låget af og postede et billed af indmaden her på brugtgrej, så kan vi se hvor meget ( eller lidt ) du har fået for pengene.
Fin båd, der er da masser af plads til en 1/4 bølge antenne.

Hilsen
Frank


#20  23/10-18 00:18
Jan Skriver Larsen
Indlæg: 41
Svar til #18

Hej Henrik.
Den ser nem og smart ud, og til en god pris.

PÃ¥ deres hjemmeside, oplyser de max. 100W.
http://www.glomex.it/leisure/eng/antenna-fm-RA2 01.php

Og på deres datasheet, hedder det max. 50W.(se JPG)
Der må være en god grund?

mvh Jan

PS. jeg må give Frank ret, det er en utrolig flot båd,
og med plads til 72 havfruer eller flere.

Hvis det var mig, ville jeg finde plads, til TO antenner, og ned
i TO kabler uden samlinger.


Vedhæftede filer: Glomex RA201 splitter data.JPG  
Redigeret 23/10-18 01:30
#21  23/10-18 16:36
OZ1LLY/Gert Poulsen

Indlæg: 389
Svar til #20:

Hej Jan + Henrik

Som Frank, skriver så er den splitter KUN beregnet til at modtage på AIS.

Og på VHF står der både 100W/og 50W må der max. sendes med fra VHF-radio, så ikke noget problem, kan se du også har bemærket forskellen.

Så Jan 2 antenner er et must, og årsagen til de ikke skal sidde tæt op af hinanden, er at du nødig skulle brænde RX på AIS, når du taster på VHF-radio.

----------
EDR MCTC FDM DDXG

#22  23/10-18 16:49
OZ1LLY/Gert Poulsen

Indlæg: 389
Svar til #21:
Sådan se den splitter ud til modtagelse af AIS signaler her på Broen.

----------
EDR MCTC FDM DDXG

#23  23/10-18 16:51
OZ1LLY/Gert Poulsen

Indlæg: 389
Input Antenne ved antennestik.

Kabel i midten til AIS

Bund kabel til VHF-Radio

----------
EDR MCTC FDM DDXG

Redigeret 23/10-18 17:07
Denne tråd er lukket for nye indlæg